A24.com.tr » ekonomi » Ocak 2020'de havayollarında son 10 yılın en düşük yolcu artışı gerçekleşti

Ocak 2020'de havayollarında son 10 yılın en düşük yolcu artışı gerçekleşti

Ocak 2020'de havayollarında son 10 yılın en düşük yolcu artışı gerçekleşti

THY’nin de üyesi bulunduğu Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA), Ocak 2020 verilerine göre küresel yolcu trafiği Ocak 2019'a kıyasla  % 2,4 oranında yükseldi.

Yüzde 2.4’lük  artış oranı havacılık sektörünün volkanik kül bulutu krizini yaşadığı Nisan 2010 yılından bu yana gerçekleşen en düşük aylık artış hızı oldu.

THY  dahil 290  havayolu şirketini  çatısı altında toplayan ve küresel alanda sivil hava trafiğinin yüzde 82’sini temsil eden Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), Ocak 2020 için küresel yolcu trafiği verilerini açıklarken, yolcu talebinin Ocak 2019'a göre % 2,4 oranında yükseldiğini bildirdi.Yüzde 2.4’lük  artış oranı havacılık sektörünün volkanik kül bulutu krizini yaşadığı Nisan 2010 yılından bu yana gerçekleşen en düşük aylık artış hızı oldu. Ocak 2020’de toplam koltuk kapasitesi yüzde 1.7 artarken, toplam doluluk oranı da yüzde 80.3’e yükseldi.

IATA Başkanı Alexsandre de Juniac ““Çin'de büyük seyahat kısıtlamalarının 23 Ocak'a kadar başlamadığı göz önüne alındığında, Ocak ayı sonuçları COVID-19 salgını nedeniyle gördüğümüz trafik etkileri açısından buzdağının sadece görünen kısmı oldu. Aysbergin küçük bir kısmı olsa da bu gelişme yaklaşık on yıl içinde en yavaş trafik büyümemize neden olmak için yeterli oldu”dedi.

birçok rotada trafik sıfırlandı

Ocak ayı sonuçlarını ve havacılıkta yaşanan krizi değerlendiren IATA Başkanı Alexsandre de Juniac “COVID-19 salgını, sadece havayolu endüstrisinin değil, küresel ekonominin dayanıklılığını test eden küresel bir kriz halini aldı. Havayolları talepte çift haneli düşüşler yaşıyor ve birçok rotada trafik çökmüş durumda.Uçaklar parka çekiliyor ve çalışanlardan ücretsiz izne çıkmaları isteniyor. Bu olağanüstü durumda, hükümetlerin yanıtlarında hava ulaşım bağlantılarının korunmasını dikkate alması gerekir. 80/20 slot kullanım kuralının askıya alınması ve talebin kaybolma noktasına geldiği havalimanlarındaki havaalanı ücretlerinin azaltılması, havayollarının kriz sırasında ve yeniden şartlarda iyileşme başladığı döneme yönelik  destek sağlayacak şekilde konum almalarına yardımcı olabilecek iki önemli adım olacak “dedi.

 Uluslararası Yolcu Pazarlarında Afrika ve Ortadoğu  etkisi

2020 Ocak ayında  uluslararası yolcu talebi bir önceki yılın aynı dönemine göre %  2,5 arttarken, bir önceki ay bu artış % 3,7 düzeyinde idi. Güney  Amerika hariç, tüm bölgeler, Ocak ayında COVID-19 salgından en az etki gören Afrika ve Orta Doğu'daki havayollarının sağladığı olumlu katkılar sayesinde artışlar kaydetti. Kapasite% 0.9 yükseldi ve ortalama doluluk oranı 1.2 puan artarak% 81.1'e yükseldi.

 Asya-Pasifik havayollarının Ocak ayı trafiği yüzde 2.5’lik artarken,bölge  2013'ün başından bu yana en yavaş sonuçla karşılaştı. Bir önceki ay olan Aralık'ta ise artış 3,9 düzeyinde idi. Bölgenin bazı kilit ekonomilerindeki GSYİH büyümesinin daha mütevazi olmasına uluslararası Çin pazarındaki COVID-19 etkileri de eklenince tablo daha olumsuz  bir görünüm aldı. Bölge bütününde kapasite% 3.0 arttı ve doluluk oranı da  0.4 puan düşerek% 81.6'ya indi.

Avrupa pazarında trafik artışı yüzde 1.6

Avrupalı taşıyıcılar Ocak ayında yüzde 1.6’lık bir talep artışı sağlayabildi. Bu gelişmede 2019  dördüncü çeyrekte önde gelen ekonomilerde GSYİH büyümesinin düşmesinin ve Ocak ayı sonlarında COVID-19 ile ilgili uçuş iptallerinin etkisi belirleyici oldu. Avrupa’da kapasite% 1.0 düştü ve ortalama doluluk oranı da 2.1 puan artarak% 82.7'ye çıktı.

Orta Doğu havayolları  dört aydan beri devam eden güçlü talep artışını sürdürerek Ocak ayında % 5,4 trafik artışı kaydetti. COVID-19 ile ilgili rota iptallerinden önemli ölçüde etkilenmemesi ve tersine Avrupa-Orta Doğu ve Orta Doğu-Asya rotalarından gelen güçlü performansı ardına alarak bu bölge havayolları hızlı bir trafik büyümesi sağladı. Bölgede kapasite sadece% 0,5 arttı ve doluluk oranı da  3,6 puan artarak% 78,3'e yükseldi.

Kuzey Amerika havayolu şirketlerinin Ocak 2020’de uluslararası yolcu talebi, bir önceki Ocak ayına göre% 2.9 artarken, bu artış oranı Asya'ya önemli bir uçuş iptali yaşanmamasına karşın Aralık ayında kaydedilen % 5.2'lik büyümenin oldukça altında kaldı. Bölgede kapasite% 1.6 arttı ve doluluk oranı da  1.0 puan artarak% 81.7'ye çıktı.

Güney Amerika pazarında dört aydır kesintisiz düşüş sürüyor

Güney Amerika’da faaliyet gösteren  havayolları , Ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre% 3,7'lik bir talep düşüşü yaşadı ve bu, Aralık'taki % 1,3'lük düşüşe kıyasla daha da kötüleşmiş bir tablo ortaya çıkardı. Güney  Amerika merkezli  taşıyıcılarının trafiği, bölgedeki COVID-19 ile ilgisi olmayan ve bazı ülkelerde devam eden sosyal huzursuzluk ve ekonomik zorluklar nedeniyle art arda dört aydır kesintisiz  zayıf kalmaya devam ediyor. Bu bölgede kapasite% 4,0 düştü ve yük faktörü 0,2 puan artarak% 82,7'ye yükseldi.

Afrika’daki havayollarının trafiği , Aralık ayındaki% 5.1'lik büyümeden bir miktar artarak Ocak ayında% 5.3’lük yükseliş kaydetti. Kapasite% 5.7 artarken, doluluk oranı  0.3 puanlık azalışla  % 70.5'e düştü.

Çin’de Ocak ayında düşüş yüzde 6.8, Şubat başında yüzde 80’ler söz konusu

Ocak 2020’de toplam havacılık sektöründe yurtiçi yolcu pazarı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2.3’lük artış gösterdi. Çinli havayollarının iç pazardaki trafiği COVID-19 ile ilgili uçuş iptallerinin ve seyahat kısıtlamalarının etkisiyle Ocak ayında% 6,8 düştü. Çin Ulaştırma Bakanlığı, Ocak ayı sonlarında ve Şubat ayı başında yıllık bazda% 80'lik bir düşüş bildirdi. Çin’de kapasite% 0.2 düştü ve doluluk oranı 5.4 puan düşerek% 76.7 oldu.

ABD’de merkezli  havayolları Ocak ayında yüzde 7.5’lik yurt içi trafik artışı yaşadı. Bu oran Aralık ayındaki% 10.1'lik büyümeye kıyasla biraz düşük olsa da iş güvenini ve iç pazardaki güçlü ekonomik sonuçları yansıtması dolayısıyla önemli. ABD bölgesinde kapasite% 4.9 arttı ve doluluk oranı da 1.9 puan artarak% 81.1'e yükseldi.

YORUMLAR
  Dünyanın en pahalı düğün pastası (1 milyon dolar)
Dünyanın en pahalı düğün pastası (1 milyon dolar)