Okullara "yalan haber" dersi önerisi
Saat: 16:50

Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA, yetkililerin okullarda yalan haber içeriklerinin nasıl anlaşılacağıyla ilgili öğrencilere eğitim vermesi gerektiğini savundu.
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü'ne (OECD) bağlı Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) yetkilileri, okulların 'yalan haberlerin' nasıl anlaşılacağına dair eğitim vermesi gerektiğini öne sürdü.
Sputnik’in haberine göre, Konuya ilişkin açıklama yapan PISA sorumlusu Andreas Schleicher, Bundan sonra düzenlenecek uluslararası eğitim değerlendirme testi olan PISA sınavlarında 'küresel yeterliliklerin' de sınanacağını söyledi.
Gençlerin sadece kendi görüşlerine yakın olanları duyduğu bir sosyal medyanın ötesine geçmesi gerektiğini belirten Schleicher, daha çok fikir alışverişinde bulunmaları gerektiğini kaydetti.
Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma Örgütü’nün (The Organisation for Economic Co-operation and Development) eğitim ve yetenek müdürü Andreas Schleicher, “Neyin doğru, neyin yanlış olduğunu ayırt etme” yeteneğinin modern çağda mecburi olduğunu belirtti.
Schleicher, sosyal medyanın, insanların sadece kendi görüşlerine benzer görüşleri içine alan bir “yankı odası” oluşturduğunu ve okulların gençlerin farklı görüşleri tartışma şansına sahip olmalarını sağlamada rol oynayacaklarını söyledi.
‘ESKİDEN ANSİKLOPEDİYDİ, ŞİMDİ FACEBOOK'
Okulların gençlere dijital dünyada neyin doğru neyin yanlış olduğunu öğretmeleri gerektiğini söyleyen Schleicher, "Eskiden bir bilgiye ihtiyaç duyduğunuzda ansiklopediye başvururdunuz. Oradaki bilgiye güvenebilirdiniz. Şimdi doğru bilgi verip vermediğini bilmediğiniz Facebook ve diğer sitelere gidiyorsunuz" diyor.
"ELEŞTİREL DÜŞÜNMEMİZ LAZIM"
Dubai'deki bir eğitim konferansında konuşan Schleicher, eleştirel düşüncenin önemine de vurgu yaptı.
Schleicher şöyle konuştu:
“Geçmişte bir bilgiye ihtiyacın olduğu zaman ansiklopediye bakardın ve o bilginin doğruluğundan emin olurdun. Neyin doğru neyin yanlış olduğunu ayırt edebilmek günümüzde çok önemli. Sahte haberler olduğunu bilip, doğru yazılmamış haberlerin olduğundan haberdar olup bunları sorgulamamız, eleştirel düşünmemiz lazım. Bu çok önemli. Bunun hakkında okulların bir şeyler yapabileceğine inanıyoruz.”
Bay Schleicher, Dubai‘deki yıllık Küresel Eğitim ve Beceri Forumu öncesinde konuşarak, düşünce kuruluşunun gençlerin küresel meselelere ve farklı kültürlere yönelik tutumlarını, analitik ve eleştirel becerilerini ve başkalarıyla etkileşim kurma yeteneklerini test etme planlarını ileri sürdüreceğini belirterek, "Değerlendirmeler, tüm dünyadaki eğitim sistemlerini sıralayan Uluslararası Öğrenci Değerlendirmelerinde Performans (Performance in International Student Assessments) veya PISA olarak bilinen uluslararası testlerin bir parçasını oluşturacaktır. Yeni bilgisayar temelli “küresel yeterlilik” testleri, her üç yılda bir gerçekleştirilen OECD’nin şu anki okuma, matematik ve fen bilgisi değerlendirmelerinin yanı sıra 15 yaşındaki öğrenciler tarafından yapılacaktır” dedi.
"ÇOCUKLAR, DENEYİM VE ANLAYIŞTAN YOKSUN OLUYOR"
İngiltere’nin çocuk komiseri Anne Longfield, bu hamleyi desteklediğini açıkladı. Longfield, açıklamalarının devamında şunları ifade etti:
“Çocuklar internette bilgi bombardımanına tutulurken onların ilgi alanları internet geçmişleri vasıtasıyla hedefleniyor. Çocuklar genellikle sahte siteleri ve gördükleri sahte haberlerle başa çıkabilmek için deneyim ve anlayıştan yoksun olurlar. Çocuklar, yaşadıkları dijital dünyaya hazırlamak için okuldaki dijital vatandaşlık derslerini de içeren becerilere ihtiyaç duyuyorlar. Ayrıca, dijital endüstriden sorumlu davranışları görmeliyiz.”