A24.com.tr » ekonomi » Korona iptallerinde tatil parası geri alınabilir mi?

Korona iptallerinde tatil parası geri alınabilir mi?

Korona iptallerinde tatil parası geri alınabilir mi?

Tüm dünyayı tehdit eden corona virüs salgını nedeniyle birçok kişi seyahat ve turlarını iptal ediliyor. Ancak tur şirketlerinin para iadesinde yaptığı kesinti tartışmalara yol açtı. İşte işin gerçeği!

Çin'in Wuhan kentinde başlayıp dünyanın birçok ülkesinde görülen ve ölümlere yol açan corona virüs, yurt dışı seyahatlerini de vurdu. Vatandaşlar virüse karşı alınan önlemler neticesinde veya salgın korkusundan dolayı seyahatlerini gerçekleştiremiyor. Hatta tur şirketleri istese bile çoğu ülkenin almış olduğu tedbirler çerçevesinde turları düzenleyemiyor. Avrupa'ya gitseler bile müze ve turistik alanların kapalı olmasından ya da karantinaya alınmasından dolayı müşteriye vaat edilen ziyaretleri yapamıyorlar.

Bu nedenle Avrupa'ya daha önce bilet almış kişiler, turların iptali ve paralarının iadesi için tur şirketlerine başvuruyor. Fakat tur şirketleri para idesinde yüzde 30-35 oranlarında kesinti uyguluyor. Vatandaşlar ise iradi değil zorunlu iptal talep ediyor.

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Hukuktan Sorumlu Başkan Yardımcısı Avukat Şükran Eroğlu, tartışmalara yol açan bu konuyla ilgili a24.com.tr'ye açıklamalarda bulundu. Corona virüsün bütün dünyayı tehdit eden bir hastalık olmasından dolayı tur şirketlerinin para iadesinde kesinti yapamayacağını vurgulayan Şükran Eroğlu, seyahat uyarısı olmayan ülkelere yönelik turlarda ise müşterinin iade talep edemeyeceğine dikkat çekti.

İşte Eroğlu'nun açıklamaları...

Tur şirketlerinin bu kesintiye hakkı var mı? 

- Tüm dünyayı etkileyen bir sağlık sorunu olduğu için tur şirketleri herhangi bir kesinti yapamazlar. Hukukta "mücbir sebep" diye bir kavram vardır. Ülkelerdeki sağlık ve salgınlarla ilgili sebepler de mücbir sebep olarak kabul edilir. Kaldı ki tüketici keyfi olarak değil, tamamen zorunlu olarak seyahatten vazgeçiyor. Böyle bir durumda sözleşmelere konulan maddeler değil (tur şirketleri sözleşmelere vazgeçme konusunda süreler koyuyorlar) zorunlu sebepler nazara alınmalıdır.

Turların ileri bir tarihe ertelenme imkânı söz konusu mu?

- Paket tur sözleşmelerinde "olağanüstü durumlar söz konusu olduğunda" (ki corona salgını da olağanüstü bir durumdur) tüketiciye seçimlik haklar tanınmıştır. Tüketici isterse tur yapmaktan vazgeçip parasını isteyebilir, isterse ileri bir tarihe ertelenmesini talep edebilir, isterse de daha düşük veya daha yüksek bedelli başka bir tura katılmak isteyebilir. Bu takdirde diğer turun fiyatı fazla ise tüketici aradaki farkı öder, düşük ise aradaki fark tüketiciye iade edilir.

Seyahat uyarısı olmayan ülkelere yönelik de tur iptali ve para iadesi istenebilir mi?

- Şayet seyahat uyarısı yoksa bu takdirde tüketicinin seçimlik hakları doğmayacaktır. Zira kanun her iki tarafın da haklarını nazara alır. Ancak paket tur sözleşmesi yapan tüketiciler seyahat tarihinden 7 gün önce kendi yerlerine gidebilecek bir başka tüketiciyi bulup seyahat hakkını ona devredebilir.

Virüs kapan ya da belirtileri görülen kişiler iade talebinde bulunabilir mi?

- Doktor raporuyla ispatlamak suretiyle her tür sağlık sorunu (örneğin: ayak,kol ,vb. kırılmalar, şiddetli bir kanama vb. durumlar gibi) ve hastalık durumunda tüketici doktordan (hastane olması daha iyi olur) rapor alarak seyahatini iptal edip ödediği bedeli geri isteyebilir.

Mağdur vatandaşların ne yapması gerekir?

- Tüketiciler öncelikle tur şirketine yazılı bir başvuruda bulunup (dilekçe, tüketici derneklerinden veya noterden ihtarname, mail vb.) corona virüsünün neden olduğu ölümler nedeniyle  ülkelerin risk altında olduğunu belirterek seyahatten vazgeçtiklerini ve paralarının iade edilmesini istediklerini bildirmelidirler.

Tur şirketi parayı iade etmez veya eksik iade ederse; internetten Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünün sayfasına girerek TÜBİS (Tüketici Bilgi Sistemi) üzerinden şikayetçi olarak paranın tamamının veya eksik ödenen kısmının iade edlmesini isteyebilirler.

Ya da 6 bin 920 TL'ye kadar olan uyuşmazlıklar için oturdukları ilçedeki kaymakamlıkta bulunan Tüketici Hakem Heyetine bir dilekçe yazarak ve ellerindeki belgeleri (sözleşme, iade dekontu vb.) ekleyerek şikayette bulunabilirler.

Uyuşmazlık 6 bin 920 - 10 bin 390 TL arasında ise bu defa da İl Ticaret Müdürlüğünde bulunan (Beyoğlu Odakule'de Sanayi Odası binasında 2. katta bulunan) Tüketici İl Hakem heyetine şikayet edebilirler. 

Belirttiğim rakamlar büyükşehir statüsünde olan iller içindir. Büyükşehir olmayan illerde doğrudan 10 bin 390 TL'ye kadar olan uyuşmazlıklar için şikayet edilebilir. Bu rakamın üzerinde bir ödeme söz konusuysa bu defa da Tüketici Mahkemesi'ne dava açmak gerekmektedir.

YORUMLAR
  Türk televizyon tarihine geçen en komik spiker gafları!
Türk televizyon tarihine geçen en komik spiker gafları!