A24.com.tr » ekonomi » Taksi şoförlerinin en büyük derdi: UBER (Bölüm5)

Taksi şoförlerinin en büyük derdi: UBER (Bölüm5)

Taksi şoförlerinin en büyük derdi: UBER (Bölüm5)

Giderek yaygınlaşan mobil taksi uygulamaları taksicilerden tepki çekiyor. Özellikle yasa dışı yollarla faaliyet gösteren UBER, taksicilerin en büyük düşmanı olmuş durumda.

A24 - ÖZEL

Son dönemde UBER, BiTaksi gibi mobil ulaşım uygulamaları, vatandaşlardan talep gördü. Ancak taksi camiası bu uygulamaların mesleklerine ağır darbe vurduğu görüşünde. Birçok taksici, bu uygulamaların taksicilerin sırtından geçindiğini savunuyor.

Taksi şoförleri ve plaka sahipleri, mobil taksicilik uygulamalarının işlerini baltaladıklarını belirtirken taksimetre indi bindi tarifesinde yapılan değişiklikten de memnuniyetsizlikleri dile getirdi. Ayrıca taksimetre ayarlaması konusunda da fazladan ücret alındığını savundular. İşte taksicilerin sektördeki sıkıntı ve şikayetleri...



BAYRAM GERZ (Plaka sahibi taksici) : Dil bilmiyorum, turiste indi bindiyi nasıl anlatayım
30 yıldır taksicilik yapan ve plakanın da sahibi olan Bayram Gerz, UBER ve BiTaksi'nin taksicilerin sırtından para kazanan kurumlar olduğunu belirterek bu uygulamalar hakkında şunları söyledi:

"Bunlar ticari amaçla bu işi yapıyorlar. Taksicilere bir menfaati var mı? Taksici hakkında yaptırım gücü, taksiciyi savunacak gücü var mı? Yok. UBER ekmeğimizi, paramızı çalan bir şirket. Belki önceden turizm taşımacılığıydı, sonra taksi taşımacılığına da döndü bu iş. O yüzden bizim ekmeğimizi baltaladı. Resmiyete dökülmüş korsan."
Plakayı aldığı günden bu yana aracı kendisinin çalıştırdığını söyleyen Gerz, plaka sahibi ile kiralayan arasında sorun olması durumunda anlaşmanın bozulabileceğini belirtti.

İNDİ BİNDİ TARİFESİ YÜZÜNDEN MÜŞTERİLERLE KÖTÜ OLUYORUZ

Gerz, indi bindi tarifesindeki değişiklik ve taksiciler hakkındaki şikayetlerle ilgili şu ifadeleri kullandı:

"İndi bindi ücreti benim gözümde yanlış oldu. Müşterilerle kötü oluyoruz. Mesafe tutarı 6 lira yazıyor, düğmeye basıyorsun 8.75 TL oluyor. Her seferinde bunu açıklamak zorunda kalıyoruz. Ya bunu tek açılışta 8.75 yapacaklardı ya da kilometreye böleceklerdi. Bunu yerliye iyi kötü anlatabiliyoruz ama yabancıya nasıl anlatalım? Dil bilmiyoruz. Resmen üçkağıtçı konumuna düşüyoruz. Ben de müşteri olsam bu duruma itiraz ederdim. Bazı arkadaşlarımız darp bile edildi. Bunun sebebi taksi camiasında başkan olarak seçilen kişilerin bu işi yapmamış olması. Taksi sahibi olması önemli değil. Sahada olmamışlar. Ticari amaçlı alınan plakanın mesleğe katkısı olmaz. Bizim en büyük paramız 100 liradır. O da kimsenin servetini etkilemez.”

Aracında navigasyon olmadığını kaydeden Gerz, isteyen müşterilere fiş verdiğini söyledi.

TÜRKER COR (Taksi şoförü): 8.75 yüzünden dolandırıcılık suçlamasıyla karşı karşıya kalıyoruz.

Taksi şoförü Türker Cor da UBER'den şikayetçi olduğunu, bu uygulamanın özel araçlarla korsan taşımacılık yaptığına dikkat çekti. UBER'in yasal olmayan bir firma olduğunu belirten Cor, yurt dışında da birçok ülkede yasaklandığını ifade etti.
POS cihazı ve navigasyon kullanmadığını dile getiren Cor, indi bindi tarifesi hakkında ise şöyle konuştu:

"8.75 TL tarifesi iyi oldu ama biz bunu müşteriye anlatamıyoruz. Çünkü insanlar taksiye bindiği zaman taksimetrede yazan fiyatı görüyor. İneceği zaman tuşa bastığımda 8.75'e çıkıyor ve dolandırıcılık suçlamasıyla karşı karşıya kalıyoruz. 'Nasıl bir anda 8.75 TL olur' diye itiraz ediyorlar. Keşke direkt açılış 8.75 olsaydı da biz bu sıkıntılara maruz kalmasaydık."

UBER'DEKİ SIKINTI FİYATLARIN YAKIN OLMASINDA

ORHAN YILDIZ ( Taksi şoförü): Fark cüzi olduğu için müşteriler VIP taşımacılığı tercih ediyor.

Bir başka taksi şoförü Orhan Yıldız ise UBER hakkındaki görüşlerini şu sözlerle dile getirdi:

"UBER Amerikan şirketi. Ne şirketi olduğu çok da önemli değil gerçi. Ben buradan havalimanına 50 TL'ye götürüyorsam UBER VIP hizmetle 60 TL'ye götürüyor. Müşteri de 10 TL fazla verip daha rahat gideceğini düşündüğü için onu tercih ediyor. Arada büyük fark olsa, 50 TL taksiye vermektense 150 TL'ye VIP gidilse ona katılırım. Ama taksinin 50 liraya götürdüğü yere UBER 60 liraya götürüyor. Bu nasıl VIP taşımacılık? Sıkıntı zaten fiyat konusunda arada büyük bir fark olmamasından kaynaklanıyor. Fark cüzi olduğu için de müşteriler VIP taşımacılığı tercih ediyor."

8.75 TL'lik taksimetre düzenlemesiyle ilgili de konuşan Orhan Yıldız, "İndi bindi ücretinin sabitlenmesi iyi oldu. Taksimetre direkt 8.75'ten açılsa ve 2.5 kilometreye kadar artmasa o bizim zararımıza olabilir. Çünkü bazı zamanlar o mesafenin 12-13 lira olduğunu da gördük trafikten dolayı. Genel olarak çok da iyi olduğu söylenemez tabii. Çünkü zaten günde en fazla 2 defa 5 TL'lik yolcu alıyoruz" şeklinde konuştu.

TAKSİMETRE AYARI SORUNU

Taksimetre ayarı konusunda başka bir sorun olduğuna vurgu yapan Yıldız, "3 ay önce zam yapıp 100 lira aldılar bizden ama 3 ay sonra bu yeni taksimetre tarifesini getirdiler. Bu 8.75 TL'nin çalışması en az iki senedir var. Madem böyle bir çalışma vardı, ikisini beraber yapsaydınız, bir kereliğine 90 lira alsaydınız. 3 ay içinde bizden 2 kere 190 TL aldılar. Taksimetresini ayarlatanlara 190 liralık fiş veriyorlar ama bundan önceki taksimetre ayarlamasında 190 lira verdim, 55 liralık fiş verdiler. Aradaki 135 TL'nin nereye gittiğini bilmiyoruz" ifadelerini kullandı.

ŞABAN SAĞKOL ( Taksi plakası sahibi ve şoför): Geçici şoförler taksiciliğe zarar veriyor.

Kendi aracını süren taksi plakası sahibi Şaban Sağkol, taksiyi plaka sahiplerinin ya da kiralayan kişilerin kullanması gerektiğini savunarak, geçici şoförlerin taksiciliğe zarar verdiğine ve müşteri seçenlerin bu kişiler olduğuna dikkat çekti.

Sağkol, indi bindi tarifesi sorununun 3 ayda çıkmadığını belirterek, "Bir taksicinin günde alacağı kısa mesafe yolcusu sayısı en fazla 5'tir. Kısa mesafeyi sorun edenler piyasada günü birlik çalışan, gelip geçici ya da ek iş olarak yapanlardır" iddiasında bulundu.

A24 / Onur KAYA

Yarın: YOLCULAR TAKSİLER İÇİN NE DİYOR, ŞİKAYETLER NELER?

İLGİLİ HABER İstanbul'a 27 senelik taksi plakası ambargosu! ( Bölüm1 ) İstanbul'a 27 senelik taksi plakası ambargosu! ( Bölüm1 )

İLGİLİ HABER Mobil uygulamalar yüzünden İstanbul'daki taksi duraklarının yüzde 33'ü kapandı (Bölüm2) Mobil uygulamalar yüzünden İstanbul'daki taksi duraklarının yüzde 33'ü kapandı (Bölüm2)

İLGİLİ HABER Taksiciler terör olaylarını fırsata mı çeviriyor? (Bölüm3) Taksiciler terör olaylarını fırsata mı çeviriyor? (Bölüm3)

İLGİLİ HABER ÖTV muafiyeti sonrası İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi (Bölüm4) ÖTV muafiyeti sonrası İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi (Bölüm4)

YORUMLAR
  İlişkileri, Evlilikleri, aldatmaları olay olan ünlüler!
İlişkileri, Evlilikleri, aldatmaları olay olan ünlüler!