A24.com.tr » ekonomi » ÖTV muafiyeti sonrası İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi (Bölüm4)

ÖTV muafiyeti sonrası İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi (Bölüm4)

ÖTV muafiyeti sonrası İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi (Bölüm4)

Trafikteki eski taksilerle ilgili yoğun şikayetler sonrası ticari araçlara sağlanan ÖTV muafiyetiyle birlikte İstanbul'daki taksilerin %34'ü yenilendi.

A24 - ÖZEL

Pek çok şikayetin dillerdirildiği taksi sektörü, bir yandan kendi içinde bir düzen kurmaya çalışırken diğer yandan da devletten aldığı teşviklerle kullanılan araçları yenileriyle güncelliyor.

Özellikle taksi yolcularının en çok dert yandığı eskimiş araçlar konusuna hükümet ÖTV muafiyeti ile destek vermiş durumda. 

Örneğin; ticari taksisini yenileyecek bir esnaf, silindir hacmi 1.600 CC'nin altında olan bir aracı anahtar teslimi 51 bin 330 liraya alıyordu. Yapılan değişiklik ile birlikte plaka sahibi bundan sonra aynı araca 15 bin 930 lira daha az ödeyecek. Çünkü sadece aracın çıplak fiyatı üzerinden KDV ödemesi yapacak, böylelikle aracın teslim fiyatı 35 bin 400 lira olacak.

İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur, İstanbul Taksi Durakları Derneği Başkanı Resul Sivri ve Atatürk Havalimanı Taksiciler Kooperatifi Başkanı Fahrettin Can ÖTV indirimi ve sektörde yaşanan diğer sıkıntıları A24.com.tr'ye anlattı.

TİCARİ ARAÇLAR İÇİN GETİRİLEN ÖTV İNDİRİMİ SONRASI İSTANBUL’DAKİ TAKSİLERİN YAKLAŞIK YÜZDE 34'Ü YENİLENDİ


ÖTV indirimi sonrası taksilerin yenilenme oranıyla ilgili bilgi veren İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur, şu ana kadar İstanbul'daki taksilerin yaklaşık yüzde 34'ünün yani 17 bin 395 taksiden 591'inin yenilendiğini, ancak henüz istenilen seviyelere ulaşamadıklarını ifade etti.

İSTANBUL'DA 5 YAŞINDAN BÜYÜK ARAÇLA TAKSİCİLİK YAPMAK YASAK!

Daha kaliteli ve lüks araçlar isterken İstanbul'daki taksilerin hakkını yememek gerektiğini belirten Yahya Uğur; "Türkiye'nin hiçbir yerinde taksilere 5 sene yaş şartı koyulan başka bir il yok. 60 aydan daha büyük bir taksiyi kullanamazsınız. Türkiye'nin birçok yerinde ya sınır olmadan kendi ölçümlerinize göre karar veriyorsunuz ya da 9 yaş sınırı var. İstanbul'daki bu 5 yaş sınırı müşterilerimize daha fazla değer verdiğimizi gösterir" diye konuştu.


ÖTV indiriminin herkes için bir defaya mahsus yapıldığını, ticari araç sahiplerinin 2019'un Haziran ayının sonuna kadar değiştirme hakkı olduğunu belirtten İstanbul Taksi Durakları Derneği Başkanı Resul Sivri ise şöyle konuştu: "Ben umut ediyorum ki herkes değiştirecektir. Çünkü nereden baksanız en az 15 bin TL indirim var ve bu az para değil. Çok da güzel oldu. Araba piyasasını canlandırdı. Araçlarımız yenilendi, temizlendi, bakımlı oldu. Cumhurbaşkanımız bu konunun üzerinde çok durmuştu. Kendilerine teşekkür ediyoruz. Bizlere çok büyük iyilik etmiş oldu."

TAKSİ ŞOFÖRÜ İSTERSE TEK, İSTERSE ÇİFT MESAİ YAPABİLİYOR. DENETİM YOK!

Taksicilerin çalışma saatlerini denetleyen bir kurum olmadığını ifade eden Yahya Uğur, taksi şoförünün isterse tek, isterse çift mesai yapabileceğini, elektronik denetleme sistemi gelmesi halinde hangi taksi şoförünün ne kadar süre çalıştığının ortaya çıkacağının altını çizdi.

Mevcut çalışma sistemi hakkında da konuşan Uğur, "Bir denetleme sistemi olmadığı için şoför arkadaşlarımız şu anki sistemi uydurmuşlar. Ya her gün sabahtan öğlene kadar çalışıp öğlenden sonra diğer arkadaşa devrederler ya da 24 saat çalışıp bir sonraki gün çalışmazlar. Böyle 2 tane sistemleri var" dedi.

Resul Sivri ise araçlarda 2 kişinin vardiyalı şekilde çalıştığını, bir şoförün hastalanması durumunda az bir uykuyla da olsa diğer çalışanın taksiye ara vermeden devam etmek zorunda kalabildiğini belirtti. Keyfi isteğe göre mesai talep edilemeyeceğine dikkat çeken Sivri,taksi şoförlüğünün dikkat isteyen bir meslek olduğunu,kazaya sebebiyet vereceği için bu yönde bir isteğin kabul edilmeyeceğini vurguladı.

TAKSİ ŞOFÖRLERİ BELEDİYENİN HAVUZUNDAN SEÇİLECEK

Yahya Uğur böyle bir sistemin kurulması yönünde karar alındığı ancak henüz uygulamaya girmediğini belirtti. Uğur, bu yıl devreye girmesi planlanan sistemle ilgili şu bilgileri paylaştı:

"Yeni sistemle memnuniyet ve şikayetler denetlenecek. 2 yılda bir zorunlu eğitim alacaklar. Plaka sahibinin taksi şoförüne ihtiyacı varsa, belediyenin şoför havuzundan kaydını yaptırmış, yeterlilik belgelerini sunmuş arkadaşlar arasından istediğini tercih edebilecek ya da tanıdık birini seçecek.Bundan sonra şöyle bir yenilik geliyor. Aracını kendi oğluna vermek isteyen bir kişi, oğluna gerekli belgeleri tamamlayarak belediyeye müracaat etmesi gerektiğini, oradaki şoför havuzundan onu seçeceğini söyleyecek. Dolayısıyla belediyeye çok kontrollü, güzel bir sistem geliyor. Bu yıl içinde bu sistemin çıkmasını bekliyoruz."

Resul Sivri de taksiciler için puanlama sistemi olmadığını, kendi aralarında bir sistem kurduklarını belirtti. Sivri, bu sistemle ilgili detayları ve taksiciler hakkında gelen şikayetleri şöyle anlattı:

"Bizdeki (Pera Taksi) çalışma sisteminde kılık kıyafet ve araç temizliğine çok önem verilir. Yaklaşık 2 ayda bir toplantı yaparız. O 2 ay içinde kim en başarılı taksici olmuşsa, başarısız olan arkadaşımız onun yakasına çeyrek altın takar. Çeyrek altın o arkadaşın yakasında gün boyu kalır. Bu şekilde hatalı çalışan arkadaşımızı da iyi çalışmaya teşvik etmiş oluruz."

“TAKSİCİLERLE İLGİLİ SAHTE PARA VE ARGO’DAN ÇOK ŞİKAYET GELİYOR”

Müşterilerden taksicilerle ilgili gelen şikayetleredeğinen Resul Sivri; yakın mesafeli yolcu almamalarından, argo konuşmalarından, müşterilerle sohbet etmeye çalışmalarından, radyonun yüksek sesle açık tutulmasından, sürekli soru sorulmasından, sigaradan, en önemlisi de sahte paradan şoförler hakkında şikayet geldiğini söyledi.
Sivri, taksi şoförleriyle ilgili gelen şikayetlere şu sözlerle devam etti:

"Bazı taksiciler yabancı müşterilerin yoğun olduğu yerlerde Türk müşteriyi almıyor. Turistlerden çok fazla para alıyorlar. Devletin turizm bölgelerindeki taksicileri daha fazla denetlemesi lazım. Yabancı biriymiş gibi araca binip yakın mesafe söylemeli, gidip gitmediğini veya ne kadar para aldığını görmesi lazım."

“BAZI ÇETELER İKİZ TAKSİ PLAKASI KULLANIYOR…”

Taksi ruhsatı işlemlerinin kesinlikle kayıt altına alındığını vurgulayan İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur, bazı ruhsatlarda ikiz yapılanma olduğunu ama bunun da çeteler tarafından yapıldığını ve taksicilerin tek başına becerebilecekleri bir iş olmadığını söyledi.

Korsan taksiyle ilgili de konuşan Uğur, "Korsan taksi konusunda Cumhurbaşkanımızın Başbakan olduğu dönemde çıkardığı bir kanunla korsanı engelleyen yasa devreye girdi ve dünyada sadece Türkiye'de korsan taksiye binen müşteriye ceza uygulaması geldi. Bu da korsanı bitirdi. Ekstra polisiye tedbire gerek kalmadan korsan bitti. Önceki rakamlar 60 binlerde konuşuluyordu. Şimdi yakalanan korsan sayısı 2 binlerde ve bunun da 691 tanesi UBER. Bu konuda net bir netice alındı" ifadelerini kullandı.

Mevcut taksi sayısının yeterli olup olmadığını da değerlendiren Uğur, "Türkiye'de şu anki ruhsatlı taksi sayısı bize göre fazla bile. Türkiye'deki illerde bir gün içinde bazı illerde 5, bazı illerde 15, bazı illerde 25 tane işalıyor taksiciler. İstanbul’da bu sayı biraz daha fazla. O da mesafenin kısa olmasından dolayı" dedi.

TAKSİLERE 5 BİN 500 TL GİBİ AĞIR BİR SİGORTA PRİMİ UYGULANIYOR

Taksi kazalarının sayısı ve taksicilere verilen ceza miktarı ile ilgili elinde istatistiki bir bilgi bulunmadığını belirten Resul Sivri, sigortalardan dert yandı.

Sivri, "Bizim sigortalardan yana da çok şikayetimiz var. Türkiye'deki kazalarda kaza yapma oranı en düşük olan araçlar taksilerdir. Ama en ağır sigorta parasını da biz ödüyoruz. Araç 24 saat trafikte olduğu için kaza oranı hesaplanarak 5 bin 500 TL sigorta parası alınıyor. En az kazayı da taksiciler yapıyor. Bunu sigortacıların yapmış olduğu bir araştırma söylüyor" ifadelerini kullandı.

YASA DIŞI YOLLARDAN TAKSİ KİRALAMALA İŞLEMLERİ YAPILIYOR

Yahya Uğur, taksi kiralamalarının resmi olarak yapılmadığını, plaka sahibi ile şoför arasında çıkan anlaşmazlıkların sistemin sorunuymuş gibi göründüğünü kaydetti. Sistemin zamanında kontrolsüz geliştiği için bu tür arızalar ortaya çıktığını söyleyen Uğur, sözlerine şöyle devam etti:

"Bence bu konuda kim diğerinin hakkını yiyorsa yanlıştır. Bu kişilerin hakkaniyet duygusu içinde hareket etmesi lazım. Kiralama bedelini biz belirleyemeyiz. Bunu belirleyecek bir kurum olacağını da zannetmiyorum. Belirlemesi yanlış. Nasibin en çok tecelli ettiği iş taksicilik. Müşteriyi nereden alacağınızı bilmiyorsunuz, kaza yapıp yapmayacağınızı bilmiyorsunuz. Bu kadar bilinmezin içinde bir şeyi belirlemek hakkaniyetli gelmiyor bana."



“TAKSİCİLER 2 YILDA %5 ZAM ALDI”

Resul Sivri de taksi kiralamanın resmiyeti olmadığını, kişilerarası yapılan bir sözleşme olduğunu belirterek, taksi ruhsatı kiralama hakkında şunları söyledi:

"Taksiyi kiralamanın resmiyeti yoktur. Kişilerarası yapılan bir sözleşmedir. Kiralama olayına hem karşıyım hem de değilim. Karşı olmamamın sebebi ise bazı insanların çalışamayacak durumda olması. Gelire ihtiyacı vardır. Birine kiralayıp para kazanıyordur. Taksicilerin en büyük sıkıntılarından biri ağır kiralardır. 2 yılda taksiciler yüzde 5 zam aldı ama kiralar sürekli arttı. Taksimetreye zam gelsin ki aradaki açığı kapatalım. Böyle olmayınca sıkıntı ve tartışma çıkıyor. Bu kiralar daha makul seviyelere çekilirse taksicilerden daha iyi verim alınır.”


Zam konusunda bir şikâyet de Atatürk Havalimanı Taksiciler Kooperatifi Başkanı Fahrettin Can'dan geldi. Taksicilerin para kazanamadığını savunan Can şöyle devam etti:

"Taksimetreye zam yapılmıyor. 5 yılda yüzde 12 zam aldık. Yüzde 2.4'e denk geliyor. 5 yılda yüzde 12 zam alan başka bir hizmet sektörü var mı? Bizimle dalga geçiyorlar, hakaret ediyorlar bize. Sadece akaryakıta 4 ayda yüzde 14 zam gelmiş. TEFE-TÜFE 5 yılda yaklaşık yüzde 43. .taksiye 5 yılda gelen zam ne? Yüzde 12. Demek ki yaklaşık yüzde 30 devletin tüketici endeksinin altında çalışıyoruz. Böyle bir anlayış olamaz. Onun bu durumu her zaman, her yerde protesto ediyoruz, etmeye de devam edeceğiz. Ama eğer taksicilerin tarifesi yükseltilir, daha vizyonu düzgün insanlar ve lüks araçlarla hizmet sağlanırsa, hem taksiciler için hem de ülke için en iyisi olur."

“SİGARA YASAĞI KONTROLLERİ DURAKLARIN İŞİ DEĞİL”

Oda olarak şoförlere sigara konusunda ceza kesme gibi bir yetkileri olmadığını söyleyen İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur, takside sigara içmenin zaten kanunen yasak olduğunu, taksicilerin de müşterilerinde buna riayet etmek zorunda olduklarını hatırlattı. Uğur, sigarayla ilgili kendilerine gelen pek fazla şikayet olmadığını belirtip, her iki taraftan da yasağa uymaları konusunda ricada bulundu.

İstanbul Taksi Durakları Derneği Başkanı Resul Sivri ise araçta sigara içenlere Sağlık Bakanlığı bünyesinde görevli sağlık müfettişleri ve ilçe sağlık kurullarının ceza verme yetkisi bulunduğu bilgisini vererek bu konudaki denetimleri desteklediklerini kaydetti.

“ANKARA'DA AKŞAM SAAT 9-10'DAN SONRA DIŞARIDA KİMSEYİ BULAMAZSINIZ AMA İSTANBUL HEP DIŞARIDA”

İstanbul'un 24 saat yaşayan bir şehir olduğuna dikkat çeken Yahya Uğur,"Taksi kullanımı sadece nüfusla alakalı değil, şehrin hareketliliğiyle de alakalı. Ankara'da akşam saat 9-10'dan sonra dışarıda pek fazla kimseyi bulamazsınız ama İstanbul hep dışarıda. İstanbul'un birçok merkezi olmuş. Şehrin merkezi denilebilecek 50 tane yer var. Dolayısıyla taksi kullanımı da 24 sat oluyor. Bu da değişik ihtiyaçları ortaya çıkarıyor" dedi.

Vatandaşların taksicilerle ilgili şikâyetlerini iletebilecekleri bir hat olduğunu söyleyen Uğur, beklentilerini şu sözlerle ifade etti:

"Bizim 444 15 23 numaralı bir hattımız var. Hem müşteriye şikâyetlerini iletmesi için hem de taksici arkadaşlar için. Dolayısıyla biz yeni ihtiyaçları da görüyoruz ve bunları kamu kurumlarından talep ediyoruz. Şu 8.75 ihtiyacı toplu taşımanın yaygınlaşmasından sonra kontrol edilebilecek boyutları geçti. O yüzden kamu kurumlarıyla bu yönde projelerimizi, önerilerimizi paylaşıyoruz. Çok da güzel neticeler alıyoruz. Rakamları gördükten sonra çok daha iddialı bir şekilde söylüyorum. Yüzde 100 isabet ettirmişiz. Orada hem taksicinin hakkını hem de müşterinin mağduriyetini giderici bir çalışma yapıldı. Dünyada vardı, Türkiye'de de başladı."

A24 / Onur KAYA

Pazartesi: PLAKA SAHİPLERİ VE ŞOFÖRLER NE DİYOR?

İLGİLİ HABER İstanbul'a 27 senelik taksi plakası ambargosu! ( Bölüm1 ) İstanbul'a 27 senelik taksi plakası ambargosu! ( Bölüm1 )

İLGİLİ HABER Mobil uygulamalar yüzünden İstanbul'daki taksi duraklarının yüzde 33'ü kapandı (Bölüm2) Mobil uygulamalar yüzünden İstanbul'daki taksi duraklarının yüzde 33'ü kapandı (Bölüm2)

İLGİLİ HABER Taksiciler terör olaylarını fırsata mı çeviriyor? (Bölüm3) Taksiciler terör olaylarını fırsata mı çeviriyor? (Bölüm3)

YORUMLAR
  Samsung Galaxy S9 ve S9 Plus ne zaman çıkacak?
Samsung Galaxy S9 ve S9 Plus ne zaman çıkacak?